Beleefd assertief

“Zelfbewuste, psychische weerbaarheid” zegt van Dale. Kruid dit met een factor beleefdheid en je krijgt kinderen die hun mening kunnen verwoorden op een gezonde manier, luisterend en met respect voor datgene watiemand anders te vertellen heeft. Dat willen we TintelTuinse kinderen meegeven voor het leven.

Bert
De kinderen spreken de leerkracht op een respectvolle manier met de voornaam aan. Ook dat moeten ze leren : het subtiele spel van warme, vriendschappelijke omgang en respect voor gezag.

CameraKind

Camille is fotograaf van de week en schiet kindsgewijs de meest aparte foto’s. Er is een zwam die ze wil onderzoeken, een fiets in de beek, het babyzusje van Eva, de knutsels van het atelier, de dieren in honderd close-ups (de geiten zijn haar lievelingen). En die zwam wordt vervolgens “onderzocht” door heel de klas. De fiets in de beek wordt het prille begin van een lang pleidooi voor “schoon water”, tot en met de burgemeester toe … En de andere foto’s zijn mooie herinneringen. Enkele krijgen een plaatsje in de klaskrant.

Complexiteit

“Al smedend worden we smid”. Complexiteit boeit, maakt nieuwsgierig en is een aanleiding tot experimenteren. Dus als Irma geboeid is door dinosaurussen mag ze gerust in haar eerste leerjaar de brachiosaurus onderzoeken. Een prikje bij de huisarts leidt tot een prachtig werkstuk over bloedgroepen en erfelijkheid. Onwaarschijnlijk wat een elfjarige je daarover kan vertellen.

Doen-doen-doen

Leren aanscherpen door handelen. Al ooit kinderen van het vierde leerjaar een zaai- en plantkalender zien opstellen ? Prachtig. En TintelTuin zou TintelTuin niet zijn als het daar zou stoppen. In een creatief tuinatelier wordt er klasoverschrijdend getuinierd. En tot slot belanden we na het oogsten tussen de maatbekers in de keuken.
Aan tafel ! (Mooie menukaartjes trouwens …) Eindtermen en ontwikkelingsdoelen De TintelTuin is een school van het GO! en zal zoal s elke school de ontwikkelingsdoelen bij kleuters en de eindtermen voor de lagere school kinderen nastreven.

Elf op school

Heeft je kind zin om de dag in te springen als elf? Of heb je van ‘s ochtends tot ‘s avonds een markies rondlopen ? Welnu, dit kan en mag ook op TintelTuinse bodem. Als er maar ernstig wordt gedebatteerd in de klasraad, constructief wordt meegewerkt aan het werkstuk, … Kinderen mogen toch nog kinderen zijn !

Elise Lagier-Bruno

Als creatieve muze en echtgenote van Célestin Freinet heeft zij haar stempel gedrukt op dat artistieke tikkeltje,extra waar onze kinderen vandaag zo mee van genieten !

Freinet?

Kiezen voor freinetonderwijs is een bewuste keuze maken voor méér dan cognitieve ontwikkeling.

Geld

Er is een vrijwillige, financiële bijdrage aan de VZW die bestuurd wordt door ouders. Met deze spaarpot kunnen we het freinet-karakter van de school naar een hoger niveau tillen . Crea-ateliers, moestuin, dieren op school, circuslessen, … veel vanzelfsprekende dingen die eigenlijk niet zo vanzelfsprekend zijn.

Graadklassen en zelfs “Classe Unique”

In de lagere school behoor je het ene jaar tot de jongste kinderen van je klasgroep, het volgende jaar ben je bij de oudsten. In onze kleuterklassen kiezen we met Classe Unique voor een organisatievorm die een verlengde is van de familiale structuur. Geholpen worden en helpen. Gedragen worden en dragen. Hand in hand. Maar vooral, van mekaar leren en samenwerken. Samen leven. En vrienden hebben over je klasgroep heen.

Gras

“Gras groeit niet door eraan te trekken, maar door het te voeden” Célestin Freinet

Handschriftontwikkeling

Een knap handschrift is iets om jaloers op te zijn. Mama’s en papa’s zijn dan ook apetrots als hun telg de mooiste letters op papier tovert. Speciale lijntjesschriften en ultra fijne potlood-pennen zijn niet weg te denken uit een TintelTuinse klas. Meer uitleg over deze methode “Schrift”, ontwikkeld door Ben Hamerling en Astrid Scholten, vind je op www.schriftontwikkeling.nl

Iedereen van harte welkom ?

We plakken niet graag etiketten, maar respecteren met veel liefde de eigenheid van elk kind. Menig kind hebben we (terug) zien openbloeien, en dat doet ongelooflijk veel plezier. Of de TintelTuin een goede school is voor jouw kind zal blijken uit het kennismakingsgesprek : een open babbel waarbij we samen kijken of onze aan pak past bij de school die jullie zoeken.

Jezelf zijn

Het kind mag worden wie en wat het is. “Word wie je bent”. En de leerkrachten sturen het doorheen de kleuter- en lagere schoolperiode. De tekenaar wordt ook aan het rekenen gezet. Wie vooral wil rekenen wordt gestimuleerd om zijn taalkundige kant ook kansen te geven. Enkel doen wat je graag doet is een utopie die in geen enkele onderwijsvorm realistisch is.
Ook bij ons niet …

Jongleren

Lothar geeft een toffe invulling aan een stuk L.O. op onze lagere school. Van flowerstick tot éénwieler, van jongleren met sjaaltjes tot lopen op bal & ton, het is een circusaanbod waar je als kind gewoon gelukkig van wordt.

Klaskrant

De kleur in de klaskrant komt er via de druktechniek met ecoline. De inhoud wordt bepaald door de (kinder)redactie. Vrije Teksten, onderzoeksverslagen, rekenraadsels, mopjes ;-)) en illustraties worden zorgvuldig gemonteerd. De weekendeditie is klaar !

Leerdoelen & leerplan

Diep geworteld verlaten onze kinderen de lagere school en zijn ze klaar voor een nieuwe fase. Hun staartdeling leerden ze nochtans nog niet in het derde leerjaar … We gaan m.a.w. creatief om met de inhouden die wij aanbrengen als we voelen dat de kinderen er klaar voor zijn. Liever begrijpen wat het nut is van een staartdeling als ze tien zijn, dan ze klakkeloos laten instuderen op hun achtste. We hangen onze leerinhouden op aan de kapstokken van ideeën die de kinderen meebrengen naar een praatronde. De leerkracht houdt echter het totale plaatje in de gaten en bewaakt dat alle aspecten uit het leerplan wel degelijk ingevuld worden. Na het zesde leerjaar zijn de TintelTuinkinderen helemaal klaar voor een nieuw begin.

Levend rekenen

Een krantenartikel over de duurste foto ter wereld gekruid met wat fantasie en we berekenen hoeveel 1cm2 dan wel niet kost. En als de tsunamigolf op 8 km van de kust komt aanrollen met … km/uur, hoeveel tijd had den de mensen in Japan dan om te vluchten ? Dit om even te illustreren dat onze rekenlessen niet vertrekken van pagina 15 in het leerhandboek. Ze pikken in op boeiende praatrondeverhalen. En daarvan maakt de leerkracht in oefen-bundels zodat de kinderen het doorleefde materiaal ook echt onder de knie krijgen.

Mijn interesse

Runes passie voor het heelal krijgt vast en zeker een plaats in één of ander werkstuk. Als het een échte passie is zal de leerkracht de lat ook hoog genoeg leggen en de diepgang verwachten die Rune aankan. Els en Eva zullen zich misschien aansluiten en volop meegaan in het verhaal. En heel de klas kan meegenieten van hun projectvoorstelling. Van eenzijdigheid naar veelzijdigheid is een andere uitdaging die menig TintelKind doorloopt. Doen wat je graag doet en goed kan : dat mag, maar er is meer. En voor dat “meer” wordt ook gezorgd.

Naar Tienen ?

Echt niet ! We hebben ontdekt dat het best paradijselijk vertoeven is in Zoutleeuw. We leven er op loopafstand van bibliotheek, markt, beiaard, fietsroutenetwerk, supermarkt en het natuurdomein van Het Vinne. Het infrastructuurdossier ligt op de tafel van het GO! Het is nu wachten op hun beslissing om de vernieuwing van onze schoolsite een boost te geven.

Ouderparticipatie

Elke ouder heeft een engagement op school : ieder volgens eigen agenda en eigen talent. Sommigen steken overdag een handje toe in de klassen, anderen zijn actief tijdens een avondlijke werkvergadering of al klussend in een weekend. De een met veel, de ander met minder verantwoordelijkheid.

Pantoffels

Het mag gezellig zijn in de klas. Bovendien, liefst netjes ! Regen, kiezel, zand & takken zijn zalig maar horen nu eenmaal niet thuis in onze goed gestructureerde klassen. En als we vilten tijdens een crea-atelier staan onze zelfgemaakte pantoffels op het schoenenplankje. Thida koos voor warmrood. Andre voor fuchsiablauw.

“Puissance de vie”

Freinetonderwijs spreekt onze diepgewortelde wil om te groeien en te ontwikkelen aan. De ouders van Yannick waren vergeten dat hij als peuter inderdaad leergierig de wereld verkende. Niets leek hem nog te kunnen boeien. Tot hij op de TintelTuin aan de slag mocht met “zijn” thema en plots ging rekenen en schrijven zonder dat hij er erg in had. Het aangewakkerde vuur had enkel terug zuurstof gekregen.

Quiz en zo

Wie februari zegt, zegt quiz. Het is één van de activiteiten die werkgroep Feest bedenkt. Een picknick, een zomerse auberge espagnole, een vuurwarme herfst-avond, een opendeurdag, … Momenten van ontmoeting, van kleine zekerheden om mekaar te zien als het voor en na de schooluren voor sommigen wat te hectisch is.

Rapport

Elk semesterrapport geeft een klare kijk op de situatie van elk kind. Bevindingen van leerkracht en ouders worden gebundeld en lijsten op waar Jaap goed in is, welk zijn werkpunten zijn, en welke evolutie hij al dan niet doormaakt. Klassieke toetsen met punten geven niet de diepgang die wij verwachten. Onze permanente evaluatie is niet afhankelijk van één prestatiemoment. En we zouden bijna vergeten te vermelden dat we kinderen ook leren om zichzelf op een zinvolle manier te evalueren en bij te sturen. Als dat geen vaardigheid voor het leven is …

Rommel mét structuur

Kinderen plannen zelf hun Vrije en Stille Werktijden in op hun werkplan. Iedereen kan dus – bij wijze van spreken – tussen 10 en 11 met iets anders bezig zijn. Terwijl Miep leest, rekent Floris en meet Els. Jan meet mee, en Elodie computert. Een buitenstaander kan chaos zien, de klas zelf ziet ieders werkplan in vervulling gaan. Aan het einde van de week moet immers alles af zijn

Schaken

Momenteel het favoriet tussendoortje van de kinderen van de eerste graad. Het reuze schaakbord in de gang maakt zowat deel uit van hun klas. Mooi om zien !

Secundair onderwijs

Voor een freinetkind liggen alle mogelijkheden open. Ze kunnen perfect de overstap maken naar een klassieke humaniora. Anderzijds komen er tegenwoordig meer en meer freinethumaniora’s die hun deuren openzetten voor kinderen mét en zonder freinetervaring. Het planmatig en zelfstandig werken zijn vast en zeker aspecten die hen van pas zullen komen. Sterk geworteld zijn als persoon geeft hen een basis die zeker van pas zal komen. Hen wacht wel nog de uitdaging om met toetsen en punten te leren omgaan en dat is inderdaad niet min. Aan de andere kant van de weegschaal staat een zorgeloze lagere schooltijd. Ook niet min !

(T)Huiswerk

Plots beseffen dat je niet weet waar de letters van je PSP naar verwijzen. Een boek lezen over een paard op de Mongoolse Steppe en niet weten waar Mongolië ligt. De buurvrouw horen praten over “stevia” en daar het fijne van willen weten. Allemaal onderzoekjes die aansluiten bij de ochtendlijke praatronde. In de schoolbib en op de computer kan gezocht worden naar antwoorden. Kinderen nemen echter vaak zelf het initiatief om thuis verder te (onder) zoeken. En als de lijvige taalbundel van Merlijn tijdens de Stille Werktijd niet spectaculair vorderde, wil hij er misschien thuis nog wat aan verder werken. Huiswerk mag. Echt niet verboden ! Anderzijds stimuleert de leerkracht het wel als’t nodig is : maaltafels inoefenen, vervoeging van être & avoir , … inoefening en herhaling zet het vast in je brein. En het trainen van je brein hoort er nu eenmaal bij

TintelTijd en TintelFlits

Toegegeven : de artisanaal gemaakte klaskrant heeft net dat ietsje meer, maar deze elektronische tegen hangers zijn vooral bedoeld om (groot)ouders efficiënt te informeren over wat was en nog moet zijn. Het verhaal waar de kinderen mee thuiskomen krijgt iets meer context en de plannen waar ze over spreken worden vertaald in datum, tijd en uur. En als ‘t dringend is, flitsen we de krant de ether in.

Uit en thuis

Actieve begeleiding is een meerwaarde voor elke uit stap. We doen dat op een veilig-veiliger-veiligst manier en maken goede afspraken met de leerkracht tijdens het museumbezoek, het schoolkamp, de fietstocht, de stadswandeling, de sneeuwexpeditie, de wandeling naar Het Vinne, …

Vlierbloesempannenkoeken

Recept analyseren. Ingrediënten kopen en betalen. Wegen en meten. Samenwerken. Vlierbloesems plukken met respect voor de natuur. Zelfstandig bakken. Eerlijk verdelen. Lekker leren. Vrijdag Stipt 15u zitten we met zijn allen (voor alle leeftijden : 3-99) klaar. Soms in de wei. Soms in de zaal. Elke klas vertelt en zingt de week uit. Applaus voor de ander. Applaus voor onszelf. Lief heeft weer materiaal om de fotowebsite te vullen. Mama’s en opa’s genieten ervan als ze er ook eens kunnen bij zijn. Het weekend kan beginnen.

Voelen

Cognitieve ontwikkeling verloopt zoveel beter als kinderen zich goed voelen. Hoe ben je zelf ? En dat hebben we op de TintelTuin maar al te goed begrepen. In een klimaat van geborgenheid en veiligheid groei je !

Waggelpoot

De boer en de boerin van de week hebben als verantwoordelijkheid de zorg voor de dieren. Laarzen aan en voederen maar ! Kwestie dat niet iedereen denkt dat de dieren nog geen eten kregen. Liefde en aaien krijgen ze dan weer van de hele tintelse bende. De derde graad berekent dan weer hoeveel voer er met welk budget aangekocht kan worden. Addertjes onder het gras kennen wij niet, dit is gewoon levend rekenen.

Warme maaltijd

We kokkerellen wel in kookateliers, maar ‘s middags eten we in onze eigen klas onze eigen boterhammen op. Alhoewel “boterhammen”. Lunchboxen zijn vaak verrassend origineel : dit restje groentetaart uitwisselen met die sushi, mijn boterham met choco ruilen voor jouw soepje, “en heb jij thee bij ?”

Xanthippe

Dat Xanthippe niet in het leerplan zit, is voor ons geen drama, eerder een uitdaging. We zullen dan ook de kans niet laten voorbijgaan om haar tot onderwerp van werkstuk te bevorderen. Of wordt het een toneelvoorstelling ?

Yes !

Succeservaringen, daar draait het om bij de TintelTuinkinderen …

Zinvol leren

Saaie technieken worden plots uitdagend als ze in een zinvolle context worden aangebracht en ingeoefend. Kunstenaar moet je zijn als leerkracht om die zinvolheid elke dag op te merken en in te vullen. De Vrije Tekst van Britt bevat een schat aan taaluitdagingen en de leerkracht heeft dan ook inspiratie ten over om de -dt regel en het koppelteken eens onder de aandacht te brengen van de hele klas. Dankjewel Britt voor je foutjes. En Jan, en Miep, en Ella, en Zeger, en … We zijn hier om te leren, toch ?

Zorg

Kinderen die zorg nodig hebben krijgen deze zorg zonder daarvoor afgezonderd te worden. Tenzij af en toe, als het een meerwaarde kan betekenen. Onze zorgcoördinator vlindert eerder van klas naar klas en zorgt zonder dat het opvalt en zorgt zo dat alles goed

Recent Posts

Start typing and press Enter to search